Aktuality

Americká nezávislá zima: Ztraceno v tajemství

Sofia Coppola, dcera Francise Forda Coppoly, vyrůstala jako prominentní filmový potomek. Její první filmové zkušenosti jsou však ve znamení výsměchu. Poněkud neprávem haněná za svůj výkon ve třetím Kmotrovi, což se dá vysvětlit i jako zasednutí na dítě nepotismu, se zprvu vydala jinou než filmovou cestou, a to kráčením po mole – prosadila se jako modelka, zatímco studovala fotografii. Smrt panen představuje zrození režijní a scenáristické kariéry Sofie Coppoly, když po dočtení románu sama usedla ke stolu a napsala scénář čistě pro vlastní potřeby a pod silným dojmem z četby. Sama říká, že Smrt panen z ní učinila filmařku. 

 

Ještě před Smrtí panen však debutovala krátkým filmem s emblematickým názvem Lick the Star, což jaksi předjímá její poetiku: těžko se to popisuje, ale každá z ústředních postav Smrti panen i Ztraceno v překladu působí, jako by toužila olíznout hvězdu.

 

Smrt panen (Virgin Suicides) sleduje pětici náctiletých sester, které zdánlivě bez důvodu spáchají hromadnou sebevraždu. Přestože předměstí a pečlivá spořádanost jeho obyvatel (ovšem jen dokud se jeden nepodívá za sousedův plot) je častým námětem hororů a thrillerů – nelze nevzpomenout Lynchův Modrý samet – Sofiin film vyniká anemickou atmosférou dívčích pokojů o polednách. Sestry, jimž vévodí Lux Kirsten Dunst, jejíž světlo pohasíná, jsou rodiči držené pod přísným domácím režimem, působí jakoby po ztrátě krve, bez vitality. Coppola záměrně snímala polehávající dívky tak dlouho, dokud se samy herečky nezačaly nudit a nevyvstaly jejich drobné tiky a přirozenosti.

 

Film je mimořádný tím, že sebevraždy nepsychologizuje, zato staví na inherentní melancholii puberty. Divák je v podobné pozici jako chlapci, kteří dívky pozorují, špitají si, kradou jim deníčky – mají vlastně typickou roli děvčat, ale nedaří se jim sebevraždy pochopit. Ony prostě nastanou, s odevzdaností a nevyhnutelně. Jsou v pravém slova smyslu snové – bez rozpoznatelného začátku, ale se závěrem, který obsahuje ultimátní konečnost. Sofia Coppola si přála natočit artový film pro teenagery a podařilo se jí to v klasice, k níž se vrací již několikátá generace dosívajících divaček mimo jiné i pro upřímné zobrazení sexuality mladistvých a drobné kultovní manýry jako rentgenový zoom na kalhotky Lux před plesem, na nichž je napsáno jméno jejího kluka.

 

Zvláštní smutek je modus filmů Sofie Coppoly. A nikde není tak patrný jako ve Ztraceno v překladu, v němž neočekávaný, ale o to potřebnější vztah naváží Charlotte (Scarlett Johansson), mladá žena opomíjená partnerem, a Bob (Bill Murray), muž za zenitem točící lukrativní reklamu na whisky. Jejich vztah není nikdy plně definován, je to více než přátelství, ale nepřekročí práh romance. A tak si tito dva osamělí dělají několik dní nezapomenutelnou společnost v tokijském hotelu Park Hyatt.

 

 

Ztraceno v překladu patří k nejlepším filmům nultých let, uspělo u diváků i kritiků a bylo nominováno na čtyři Oscary (za nejlepší film, režii, herce a původní scénář, v němž slavilo úspěch), ale mělo tu smůlu, že soutěžilo v nemožném roce, kdy Ceny Akademie převálcoval Návrat krále.

 

Coppola, kterou Bill Murray nazývá sametovým kladivem, strávila po svých dvacetinách nemalou část života právě v Tokiu a chtěla o této zkušenosti natočit film prodchnutý specifickou kombinací snovosti, neonů a vláčnosti jet legu. V celém filmu je cosi unikavého, a přestože v něm má roli karaoke, mluví jasným hlasem Sofie Coppoly. Tajnosnubnost, tolik typická pro atmosféru filmů Sofie Coppoly, je nepřekonatelně vyjádřena závěrečnou scénou Ztraceno v překladu, v níž se loučení a Bobovo šeptání do Charlottina ucha stalo předmětem věčných debat. Jejich poslední slova byla ztracena v davu.

 

Smrt panen i Ztraceno v překladu jsou oba filmy ennui a dokonalé příklady snímků, v nichž vládne nálada nad zápletkou. Poetika Sofie Coppoly je vždy citelná, ale ne snadno hmatatelná. Režisérka o Kirsten Dunst, kterou pokládá za svou spřízněnou filmovou duši, prohlásila, že vypadá jako klasická americká blond roztleskávačka, ale má hloubku v očích. A tak by se daly popsat i filmy Sofie Coppoly. Mají v očích hloubku.

 

Kompletní program Americké nezávislé zimy na Facebookové události.

 

Tomáš Krause

Americká nezávislá zima: Jako gauner

Třicet pouhých dní trvalo natáčení Gaunerů a třicet let nyní uplynulo od premiéry snímku, který časopis Empire označil za nejlepší nezávislý film všech dob. Gaunery otvírá ne jedna, nýbrž hned dvě diskuse zdánlivě nesouvisející se zápletkou. Spiklenci se nejprve u snídaně dohadují o pravém významu Madonniny písně „Like a Virgin“, aby plynně navázali výměnou názorů na koncept spropitného, které Pan růžový odmítá platit (což ho v očích diváků okamžitě situuje na úroveň úhlavního gaunera). Během tohoto úvodu však Tarantino předvede nejen svůj talent pro dialog, ale jakoby mimoděk vyjeví i charaktery postav – jeden z gaunerů se projeví jako sobec, druhý jako horká hlava, třetí jako práskač.

 

„Like a Virgin“ si mohl připadat i Tarantino, pro něhož se jednalo o režijní debut. A byť krev proléval, jak mu kritici často vyčítají, na place jeho nezkušenost znát nebyla. Sebevědomí měl totiž mladý Quentin na rozdávání. Jak popisuje ve své knize o Tarantinovi Tom Shone, už během castingu na roli Pana růžového, kterou psal pro sebe a nemínil se jí jen tak vzdát, řekl Stevu Buscemimu, že pokud ji chce, musí mu ji svým výkonem ukrást.

 

Vášnivé debaty o popkultuře jsou fenomén, který naplno začal s rozmachem videokazet v 90. letech, a Tarantinovy filmy tento trend jen posílily. Jeho postavy jsou upovídané a pokud na sebe nepálí kulky, zpravidla si vyměňují střelhbité názory o filmech, televizi a popmusic. Gauneři a Pup Fiction se nejen trefili do ducha doby, sami jej utvářeli. Tarantino po úspěchu Pulp Fiction prohlásil, že se stal přídavným jménem mnohem dříve, než čekal. Přídomek „tarantinovský“ obnáší nelineární vyprávění, intertextualitu, popkulturní debaty, stylizovaný, a přesto autenticky znějící dialog, násilí a černý humor.

 

Tarantinovou kojnou je film. Když se ho při prvním setkání nad scénářem Harvey Keitel zeptal, co ho k napsání inspirovalo, zda má nějakou osobní zkušenost s organizovaným zločinem nebo vyrůstal v kriminalitou zamořené čtvrti, Quentin odvětil: „Dívám se na filmy.“ Je to moderní vzdělanec – vědomosti a představu o světě získává z filmů a televize. Každý umělec přetváří své zážitky a vzpomínky, u Tarantina jsou těmi výchozími zážitky filmy. Hojně z nich cituje, hojně si z nich půjčuje, jenže vždy je opatří svou vlastní patinou (jako když se kódové označení lupičů změní v hádku o to, komu bude příslušet jaká barva).

 

Tarantino o sobě rád smýšlí jako o romanopisci, nedávno ostatně vydal novelizaci svého posledního filmu Tenkrát v Hollywoodu. Tvrdí, že by filmům prospělo držet se románové struktury těsněji, a stýská si, že se u filmů na rozdíl od románů stále čeká, že postavy budou sympatické. Tarantino své filmy rád dělí do kapitol i do osobních úhlů postav (v případě Gaunerů nikdy nevidíme samotný nepovedený lup – ale slyšíme o něm líčení z mnoha perspektiv).

 

Proslulá scéna mučení, která působila pravidelný odliv diváků z kinosálů, vrcholí dramatickým řezáním ucha spoutaného policisty, z něhož však kamera milosrdně ucukne na nápis nad nízkým průchodem, kde stojí černohumorné „Pozor na hlavu“. Na následnou scénu je pak Tarantino obzvlášť pyšný: v táhlém záběru sledujeme Pana světlého, jak si za zvuku písně „Stuck in the Middle with You“ odkráčí ven k autu pro kanystr benzinu, nadechneme se spolu s ním čerstvého vzduchu, jen abychom se vzápětí vrátili do skladiště a pokračovali v mučení. Celá sekvence je tak znepokojivá i proto, že činí podle Tarantina z diváků bavících se muzikou a rytmem „komplice“.

 

Při oné scéně odešly z projekce mimo jiné manželka a dcera Harveyho Weinsteina, i tak se však distribuce chopil právě jeho Miramax. Zatímco Gauneři, které Tarantino dostříhal tři dny před začátkem festivalu v Sundance, ještě odešli z předních festivalů s prázdnou, následující Pulp Fiction si z Cannes odneslo Zlatou palmu a jako vůbec první indie přesáhlo tržby 200 milionů dolarů.

 

„Magor z videopůjčovny“, jak se Tarantinovi občas přezdívá, se tak stal nejvýnosnějším nezávislým filmařem. Jeho zanícení to však nijak nepoznamenalo. A i nadále zakončuje klapku zvoláním celého štábu: „Protože zbožňujeme dělat filmy!“

 

Kompletní program Americké nezávislé zimy na Facebookové události.

 

Tomáš Krause

Americká nezávislá zima 2. - 4. 12.

První a nejlepší přehlídka americké nezávislé kinematografie. Výrazné tituly známých tvůrců, přednášky, workshop kritického psaní, kvalitní jídlo a pití.
Ve spolupráci s Kinem Kavalírka uvede Americké centrum Velvyslanectví USA. Vstupné je 0 Kč. Vstupenky se nerezervují, stačí přijít do kina.
PROGRAM 2. 12.:
18:00 Filmový debut D. Hoppera (film)
20:00 Formanova adaptace románu Kena Keseyho (film)
22:30 DJs Firststep a Tommaso (hudba)
PROGRAM 3. 12.:
16:00 Filmový debut T. Malicka (film)
18:00 Filmový debut Neo-beatnickou noirovou komedii J. Jarmusche (film)
20:00 Filmový debut Q. Tarantina (film)
22:00 Pět filmových povídek J. Jarmusche (film)
PROGRAM 4. 12.
18:00 Filmový debut S. Coppoly (film)
20:00 Tokio v podání S. Coppoly (film)

Školní projekce

Nabízíme program pro školy.

Jste školka, škola, klub? Nabízíme vám vybrat si z řady projekcí pro školy. Mimo nabídky filmů, které můžeme sestavit na míru, dle požadavků, nabízíme vlastní program s názvem Young and Short.

 

Pásmo krátkých hraných filmů Young and Short oceněných na světových festivalech od Sundance přes Berlín po Cannes nabízí široké spektrum myšlenek, které rezonují s dopívajícími diváky. K dispozici jsou dvě pásma, pro věkovou skupinu 12 - 14 let a 15 - 18 let.

Snímky vybrali pro své vrstevníky stejně mladí diváci, kteří mají zájem o film.

 

12-14 let

První pásmo o délce 69 minut je zaměřené na diváky ve věku 12 až 14 let a nabízí pět krátkých snímků, zabývajících se vztahy k rozvedeným rodičům, jejich alkoholismem a tudíž osamocením ve světě, domácím násilím a touhou vyrovnat se s ní po svém, odlišností od většiny komunity, v níž tyto děti žijí i soucitem s hendikepovanými zvířaty.

 

 

15-18 let

Druhé pásmo je vhodné pro diváckou kategorii středoškoláků. Jeho stopáž je vzhledem delší možnosti udržení pozornosti diváků 101 minut. Těchto pět kraťasů zmiňuje vztahy k despotickým i zdánlivě vyšinutým a nekonformním rodičům v ne zcela radostném prostředí bezvýchodnosti existence, která je pro teenagery velmi častým tématem zvláště v naší zahušťující se denodenní realitě (pandemie, válka), ale také život ve světě, který produkuje nepochopitelně puritánské zákony. Součástí kolekce je právě takový snímek, který vyhrál ve své kategorii festival v Sundance.

Nabízíme také pracovní listy pro následnou diskusi po filmech a také možnost domluvit lektora, který diskusi po filmech povede. Naše diskuse nejsou tak úplně klasické, jdeme dost do hloubky, rozebíráme pocity, významy, obrazy i zvuky.

Kompletní informace na webu našeho festivalu zde.

Kontakt: kruton@krutonfilm.cz

Příliš pozdě zemřít mladý a Sami doma 24.11.

24.11. v 19h Příliš pozdě zemřít mladý

Film, který neuvidíte na internetu a jen při zvláštních příležitostech v kinech a v klubech... Film o protagonistovi z Klukovic doprovodíme pivem z Klukovic (Prokopský pivovar).

Po projekci Příliš pozdě zemřít mladý a diskuzi s režisérem Davidem Hlavasem a protagonistou Ivo Pospíšilem bude následovat film Sami doma. Vstupenka platí na oba filmy.

Emocionálně - paján na hrdinu z dětství, který určoval životaběh (ne)jednoho pubertálního filmového fanouška a začínajícího hudebníka. Formálně - ošoupaný VHSkový samizdat jako filmová rekonstrukce životní cesty Ivo Pospíšila, člena několika klíčových hudebních uskupení uplynulých padesáti let. Kdybychom se vrátili o čtvrtstoletí zpátky v čase, tak bychom možná tuto pásku našli na zaprášené poličce Ivovy videopůjčovny v klubu Radost FX. Nálezcem VHSky je Elon Láska (David Havas, Jiří Holba).

 

24.11. v 20h Sami doma

Za osobní účasti režiséra Jana Foukala

Z jedné návštěvy se stal večírek, z večírku spolubydlení. Filmař a muzikant Jan Foukal a Albert Romanutti, frontman kapely Bert & Friends a nepřehlédnutelná postava české hudební scény, se ocitají v rolích hlavních hrdinů první české bromance. Honza si čerstvě pronajal byt, aby řešil rodinnou situaci. Bert kvůli koronavirové pandemii přišel o koncerty a právě se rozešel s holkou. Zatímco někdo si psal během lockdownu třeba deník, kluci díky své mimořádné otevřenosti, kreativitě a především všudypřítomné ruční kameře natočili celovečerní romanci o mužském přátelství. Vir, který zavřel svět, se v jejich případě stal příležitostí, jak objevovat radost ze života. Na půdorysu osmatřiceti metrů čtverečních nechali vzniknout jak filmu s velkou dávkou humoru, tak i novým autorským písním. Vítejte u nich doma.

Pán prstenů 17. a Harry Potter 25.11.

 25.11. v 19:00 Harry Potter a vězeň z Azkabanu

 Třetí rok v Bradavicích přináší spoustu zábavy a nové výzvy. Harry se seznámí s Klofanem, naučí se bránit proti bubákům a dokonce vrátit čas. Ale kromě zábavy příchází i nebezpečí.

 

Vstupné je dobrovolné a slouží k rozvoji Kina Kavalírka.

 

3x Quentin Dupieux 16.11.

Quentin Dupieux (1974, Paříž) vydal jako tvůrce elektronické hudby pod pseudonymem Mr. Oizo osm studiových alb a vytvořil řadu remixů (Air, Squarepusher apod.). Po několika videoklipech režíroval v roce 2001 svůj první středometrážní snímek Nonfilm. Celovečerní Steak (2007) byl uveden do širší distribuce ve Francii i v zahraničí. Následujícím filmem Guma (2010), zařazeném do sekce Týden kritiky na MFF v Cannes, získal Dupieux mezinárodní pozornost. Oba další filmové projekty, realizované opět v USA, Wrong (2012) a Fízlové, hajzlové (2013), měly premiéru na festivalu Sundance.

 

16.11. v 17:00 Jelenice

Černá komedie o tom, jak to může dopadnout, když váš život po rozvodu dostane nečekané obrátky. George (Jean Dujardin), jeho nová jelenicová bunda a videokamera.

 

16.11. v 18:45 Moucha v kufru

Divoká a surrealistická road-movie vypráví jedinečný komediální příběh o přátelství, velkých snech a ještě větších katastrofách, které se daly do pohybu po nalezení obrovské mouchy.

 

16.11. v 20:30 Realita

Nesmělému filmaři Jasonovi (Alain Chabat) se může splnit sen. Bohatý producent Bob Marshall souhlasí, že zafinancuje jeho hororový film. S jedinou podmínkou: Jason má 48 hodin na to, aby objevil nejlepší výkřik v historii filmu.

3x Ulrich Seidl 10.11.

Nekompromisní kronikář katolické rakouské duše a jeden z nejžádanějších tvůrců na festivalovém okruhu Ulrich Seidl (Psí dny, Import/Export, trilogie Ráj) prostřednictvím svých kontroverzních snímků na pomezí dokumentu a hraného filmu zkoumá intimní aspekty lidského života s důrazem na ty nejexcentričtější a nejvíce zneklidňující aspekty.

Součástí jeho režijní metody, která místy vyvolává otázky po míře inscenovanosti, či cílené manipulace jsou geometricky komponované statické záběry, jejichž estetická dokonalost záměrně kontrastuje s tím, co zpravidla zachycují. Podobné záběry-oltáře najdeme jak v Seidlově dokumentu Ve sklepě, který zachycuje zvláštní zálibu Rakušanů v prostorech pod domy, tak v „loveckém deníku" Safari. V Kině Kavalírka promítneme tři filmy tohoto režiséra včetně nejnovějšího Rimini.

 

10.11. v 17:00 Safari

Lovecký ranč v Namibii a několik turistů, kteří si přijeli zpříjemnit dovolenou střelbou na trofejní zvěř. Ale kdo je tu vlastně lovec a kdo kořist?

 

10.11. v 18:45 Rimini

Smrt matky přivádí Richieho Brava z adoptivního domova v Itálii zpět do jeho pokoje v rodném Dolním Rakousku. S kořalkou v ruce a sametovými melodiemi Wurlitzeru ve vzduchu se ve sklepě se svým „piccolo fratello“ loučí s rodičovským domem. Jeho otec je v domově důchodců. Popová hvězda Richie vydělává peníze v Rimini.

 

10.11. v 21:00 Ve sklepě

Provokativní film-esej vlivného rakouského režiséra Ulricha Seidla je stylizovaným náhledem do privátní sféry několika Rakušanů, kteří se uvnitř pečlivě udržovaných sklepů věnují svým bizarním potřebám, koníčkům, vášním a obsesím.

Podzimní kino na zahradě od 29.10. do 1.11.: Vymítač ďábla, Ať vejde ten pravý...

Filmy uvádíme v novém cyklu Podzimní kino, který se zaměřuje na hororovou tvorbu s tématem tělesnosti. Snímek uvidíte v prostoru naší podzimní zahrady (v rámci skutečného podzimního kina - v případě špatného počasí proběhne projekce uvnitř kina), která o to víc podtrhne děsivou atmosféru a dodá filmu nový kontext, na který nejste zvyklí. V ceně vstupenky je malý teplý nápoj zdarma.

 

29.10. v 18:30

Vymítač ďábla (USA, 1973, 122 min, r. William Friedkin, v originálním znění s českými titulky)

Regan je dcerou slavné a bohaté herečky. Protože na ni matka nemá čas, tak si ani nevšimne, že se dceřino chování pomalu začíná měnit. Mluví sprostě a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Matka vezme dívku na lékařské vyšetření. Po sérii velmi podrobných vyšetření jsou lékaři bezradní. Dívčin stav se stále horší a teď už napadá i své okolí. Hlas se jí mění a ona komunikuje se svým okolím démonickým hlasem. Jeden z lékařů přijde s návrhem obrátit se na církevního specialistu, exorcistu. Matka to zprvu považuje za hloupost. Když se dívka změní v ďábelskou stvůru, která zabije jejího přítele, nezbývá jí nic jiného než se obrátit na vymítače ďábla.

 

Doprovodný program 29.10. od 12h do 21h:

ZE|MĚ vs KINO

Oheň - divočina  - Kavalírka
Rok s rokem se sešel a my jsme opet k nám na zahradu pozvali kluky z POP UPu Země. Kluci přivezou svoji unikátní železnou konstrukci a na přímém ohni pro Vás budou celý den vařit jídla z vlastnoručně ulovené zvěřiny. Minule přivezli divočáka. Letos ještě nevíme. Bude maso, bude vege, bude dezert. Uz se moc těšíme. 

 

30.10. v 18:30

Hrana zlomu (Česká republika, 2021, 86 min, r. Emil Křižka, v originálním českém znění)

Temné drama v hlavní roli s nečekaně maniakálním Štěpánem Kozubem a labilní hrdinkou v podání Pavly Gajdošíkové. Kateřina s Robertem vychovávají malou dcerku v luxusní vile, těžko však jejich domácnost nazvat harmonickou. Dospělý Viktor žije s matkou v polorozpadlém domě na samotě, jejich soužití však není o nic zdravější. Osudy dvou dysfunkčních rodin se protnou v ambiziozní temné příběhové mozaice, která si Lynchovsky pohrává s divákovou potřebou vytvářet si domněnky o tom, kdo je oběť a kdo pachatel.

 

31.10. v 18:30

Raw (Belgie, Francie, 2016, 94 min, r. Julia Ducournau, v originálním znění s českými titulky)

Justine pochází z vegetariánské rodiny. V šestnácti letech odchází na veterinární školu, kterou studuje její starší sestra. Při jedné z epizod šikany je donucena poprvé v životě pozřít syrové maso. Tato zkušenost ji od základů změní a probudí v křehké dívce spící monstrum. Julia Ducournau svým šťavnatým iniciačním dramatem sexuálního probuzení suverénně kráčí ve šlépějích mistra body hororů Davida Cronenberga.

 

1.11. v 18:30

Ať vejde ten pravý (Švédsko, 2008, 115 min., r. T. Alfredson, v originálním znění s českými titulky)

Outsiderský hrdina filmu, dvanáctiletý Oskar, žije na švédském sídlišti. Zde se setkává se stejně starou dívkou Eli, která se právě přistěhovala. Záhadná Eli ho svým podivným chováním přitahuje. Obě samotářské děti se sblíží. Jejich přátelství čeká osudová zkouška. Oskar totiž zjistil, že tajemná Eli je upírka...

30x Ingmar Bergman za 30 Kč od 10. do 16. 10.

Přemýšleli jste někdy o tom, kolik filmů Ingmara Bergmana jste viděli/ dokázali vidět? Připravili jsme týdenní ultramaraton!
Ingmar Bergman patří bezpochyby mezi nejznámější švédské osobnosti. Není jen nejpřednějším tvůrcem švédského filmu, ale je obecně považován za jednu ze zásadních osobností celé historie kinematografického umění. Řadí se do poměrně malé, exkluzivní skupinky filmařů – Fellini, Antonioni, Tarkovskij – jejichž příjmení jen málokdy potřebuje upřesnění křestním jménem: „Bergman“ je koncept, jakási obchodní známka sama o sobě. Bergmanova kariéra filmového tvůrce je jedinečná už svým rozsahem. Od svého režisérského debutu v Krizi (Kris, 1946) až k Fanny a Alexandrovi (Fanny och Alexander, 1982) stihl natočit více než čtyřicet filmů, mezi nimi takové, jako jsou kupříkladu Večer kejklířů (Gycklarnas afton, 1953), Sedmá pečeť (Det sjunde inseglet, 1957), Lesní jahody (Smultronstället, 1957), Mlčení (Tystnaden, 1963) a Persona (Persona, 1966), které jsou považovány za absolutní klasiku filmového plátna. Co je ale na Bergmanovi skutečně unikátní a co mu dopomohlo ke světové slávě, je jeho schopnost využít masmédium filmu, které je zároveň průmyslem i uměním, jako hluboce niternou formu vyjádření, schopnou stejně dobře zachytit hmatatelnou dějovou linii jako existenciální a psychologické problémy.
PO | 10.10.
15:00 |
PRŠÍ NÁM NA LÁSKU (1946, 95 min)
17:00 | LOĎ DO INDIE (1947, 98 min)
19:00 | ZA ŠTĚSTÍM (1950, 98 min)
21:00 | LETNÍ SEN (1951, 96 min)
ÚT | 11.10.
15:00 | VEČER KEJKLÍŘŮ (1953, 93 min)
17:00 | LEKCE V LÁSCE (1954, 96 min)
19:00 | LÉTO S MONIKOU (1953, 96 min)
21:00 | ÚSMĚVY LETNÍ NOCI (1955, 108 min)
ST | 12.10.
15:00 | SNY ŽEN (1955, 87 min)
17:00 |TVÁŘ (1958, 100 min)
19:00 | SEDMÁ PEČEŤ (1957, 96 min)
21:00 | LESNÍ JAHODY (1957, 91 min)
ČT | 13.10.
15:00 | NEŽ SE ROZEDNÍ (1958, 84 min)
17:00 | ĎÁBLOVO OKO (1960, 87 min)
19:00 | PRAMEN PANNY (1960, 87 min)
21:00 | JAKO V ZRCADLE (1961, 89 min)
PÁ | 14.10.
15:00 |MLČENÍ (1963, 96 min)
17:00 | HOSTÉ VEČEŘE PÁNĚ (1963, 81 min)
19:00 |PERSONA (1966, 85 min)
21:00 |HANBA (1968, 103 min)
SO | 15.10.
11:00 | HODINA VLKŮ (1968, 90 min)
13:00 |NÁRUŽIVOST (1969, 101 min)
17:00 |OBŘAD (1969 TV, 72 min)
19:00 | ŠEPOTY A VÝKŘIKY (1972, 91 min)
21:00 |STIMULACE (1969, 105 min)
NE | 16.10.
11:00 | ZE ŽIVOTA LOUTEK (1980 TV, 104 min)
13:15 | PODZIMNÍ SONÁTA (1978, 99 min)
15:30 | FANNY A ALEXANDER (1982, 188 min)
19:00 | SCÉNY Z MANŽELSKÉHO ŽIVOTA (1973, 169 min)
22:15 | PO ZKOUŠCE (1984 TV, 70 min)
Vstupné: 70-120 Kč na jednotlivé projekce. 490 Kč - 7 libovolných filmů, 900 Kč - 30 projekcí (tedy 1 vstupenka vyjde za 30 Kč)

Vedoucí seriálu Případy 1. oddělení Tomáš Feřtek - 21.9.

Tomáš Feřtek

Publicista, dramaturg a scénárista. Do roku 2007 pracoval jako reportér, šéfreportér a editor v týdeníku Reflex. Jako dramaturg se podílel na seriálech Kriminálka Anděl, Případy 1. oddělení, Svět pod hlavou (Český lev, 2018) a Devadesátky. Autor námětu a spoluautor scénáře seriálu Ochránce (Český lev, 2021) a autor a scénárista dokumentární série Jak se dělá dobrá škola (2022). Autor publikací Rodiče vítáni (2011) a Co je nového ve vzdělávání (2015, 2019).

 

11:00 INDUSTRY BRUNCH

Industry brunch o filmové a televizní dramaturgii. Nezávazné setkání nad dramaturgií u jídla a pití pro každého koho zajímá vývoj scénáře a jeho možnosti... Jedním z hostů bude Tomáše Feřtek.

 

16:00 KONZULTACE TELEVIZNÍCH NÁMĚTŮ

Konzultace námětů televizních seriálů v one-to-one formátu. Příležitost pro všechny scenáristy, kteří mají nápady v oblasti televizní hrané tvorby a rádi by získali zpětnou vazbu od zkušeného dramaturga Tomáše Feřteka. 

Konzultace proběhnou 21.9. v čase od 16:00 do 18:00 v Kině Kavalírka. Pro registraci a více informací pište prosím na: industry@elbedock.cz

 

19:00 DISKUSE

Jak vypadá spolupráce mezi scenáristou a dramaturgem? Jak probíhá proces vývoje od námětu po hotový scénář? Co vlastně dělá a měl by dělat dramaturg v televizi? A proč tolik filmů a seriálů nedává smysl? Diskuse je určena divácké veřejnosti i filmovým profesionálům.

 

20:30 PŘEDPREMIÉRA DVOJDÍLU PŘÍPADY 1. ODDĚLENÍ

Po velmi úspěšném uvedení seriálu Devadesátky přichází v tomto roce 3. a poslední série Případů 1. oddělení. V našem kině jsme již v červnu přivítali bývalého vedoucího pražské modrparty Josefa Mareše a máme obrovskou radost, že uvedeme dvojdíl s názvem Taxivrah a Tramvaj v předpremiéře před uvedením v televizním programu. Projekci uvede Tomáše Feřtek, vedoucí projektu a dramaturg.

Případy 1. oddělení (2022)
Tak vypadá současná policie. Třetí řada seriálu inspirovaného skutečnými kauzami. Posledních třináct případů 1. oddělení pražské kriminálky.

Taxivrah
Během tří měsíců dojde v Praze k vraždám tří taxikářů. Policie rozjíždí detailní vyšetřování, jsou upřesněny a prohledány trasy, kudy vozy jely. Balistické zkoušky potvrdí, že jde o jednoho pachatele. Další stopy však chybí. Tlak médií na policii roste. Veřejnost, a hlavně taxikáři, chtějí odpovědi. Vrah jedná impulzivně, bez zábran, riskuje. Řádí v Praze psychopat?

Tramvaj
Pátrání po pachateli tří vražd taxikářů pokračuje. Důkazů přibývá. Ve stejné době je ale v tramvaji nalezena zastřelená důchodkyně. Stala se další obětí taxivraha? Je potřeba poskytnout odpovědi veřejnosti i médiím. Nebo čekat na zázrak.

Zlatý voči od 9. do 10. 9.

 

 

Festival Zlatý Voči každoročně pořádají studenti oboru Filmová studia Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Představuje širokou škálu audiovizuální tvorby studentů teoretických oborů napříč českými i zahraničními univerzitami. Cílem bohaté přehlídky je vyzdvihnout potenciál studentů filmové teorie, jejichž teoretický a historický základ napomáhá vytvářet osobitá díla, která si zaslouží pozornost širšího publika.

 

HARMONOGRAM 9. 9.:

14:30             Slavnostní zahájení festivalu

 

14:45             1. soutěžní promítací blok: Distance-Blízkost

Filmy v sekci DISTANCE→BLÍZKOST reflektují témata izolace, krize komunikace a chybějící intimity, jež se stala v posledních letech naším každodenním chlebem a inspirovala řadu amatérských filmových tvůrců. První film sekce s názvem 1325 kilometers 227 days je s nadhledem pojatý konverzační obraz dvou na kilometry vzdálených, ale blízkých lidí.  Černobílý dokumentární film 2020. A Diary of Isolation v několika obrazech ukáže tíživou samotu období pandemie. Palčivě bolestivý snímek Vacuum připomíná, že ani fyzická blízkost nás někdy k druhému nemůže přiblížit tak, jak bychom si přáli. Stains don’t show on black citlivým pohledem zachycuje vnitřní samotu, kterou můžeme prožívat i v obklopení přátel. Film Beer for Grandpa dojemným způsobem líčí rozloučení s našimi nejbližšími, které nemusí být vždy jen plné slz. Mrazivý snímek Dilemma nás přivádí do situace, kdy je za každou cenu potřeba se blízkosti toho druhého zbavit. Závěrečný snímek sekce Summer Solstice zachycuje těkavé momenty radosti a smutku jednoho krátkého letního vztahu.

 

16:00             Debata: Proměny filmového obrazu během pandemie (Adam Sedlák, Martin Douba, Sandra Baborovská, moderuje Jiří Anger)

 

18:00             2. soutěžní promítací blok: Supernova

Jestli ještě někomu nebylo jasné, že gender je sociální konstrukt, po zhlédnutí sekce SUPERNOVA už nebude pochybovat. Sedm vybraných filmů se ale nevěnuje jen tomuto tématu: spojuje je širší zájem o tělesnost, intimitu, vzpomínky, otázky sexuality a život mimo rámec zjednodušujících definicí. Neplodnost rodičů z pohledu již dospělého dítěte prozkoumává dokumentární snímek s fikčními prvky Lone Star State následovaný feministickou básní Flowers of Thorns, zasazenou do barevné divočiny Sardinie. V experimentálnější rovině se drží i Eyes and Horns, animovaný film zkoumající skrze mytickou postavu minotaura tělesnou hranici mezi mužským a ženským genderem. Atmosféru odlehčí komediální A Meeting after Sunset sledující muže řešícího svůj vzhled. Torches of Freedom skrze manipulaci s archivními záběry vypráví příběh muže, který vymyslel na konci dvacátých let dvacátého století titulní slogan pro cigarety Lucky Strike. S archivními materiály pracuje i INNESTI NERI E BIANCHI zkoumající život ženy od zrodu po smrt v západní kultuře. Sekci uzavírá genderově fluidní party banger Supernova o stárnoucím pařmenovi, který už úplně neví, jestli ještě někam zapadá.

 

19:00             3. soutěžní promítací blok: Homies

Krátké filmy ze sekce HOMIES představí výběr z tvorby českých a v Česku studujících autorů. Dokumentární film Johana Čapka a Jiřího Dostála Praha 25.01.2021 s odstupem zachycuje rytmus města a skrze perspektivu, která je pro běžného obyvatele Prahy netypická, přináší nový pohled na známá místa. Odstup se snaží najít také postava ve filmu Kateřiny Bouškové Pohovor, která se doslova snaží uniknout sobě samé a ukázat světu své „profesionální já“. Zatímco v hraném snímku Na souši Stanislava Pecháče nervózní hrdinka filmu skrývá více než sama sebe. Autobiografický snímek Dlouhá cesta Anastasie Serdyuk, který kombinuje archivní záběry, 3D animaci a dokumentární i hrané části, přináší pohled do historie autorčiny rodiny, ale také vznáší otázku spolehlivosti lidské paměti. Pásmo filmů uzavírá film Co děláme v zimě Alberta Pechmanna, který diváka vezme skrze vyprávění malého školáka na idylické dobrodružství v podobě zimního lyžařského kurzu, které narušuje kontrastní realita světa.

 

20:30             Hudba: Pan Fanky

 

23:00             DJ: Pudovkinova máma

 

 

HARMONOGRAM 10.9.:

14:15             Zahájení druhého dne

 

14:30             4. soutěžní promítací blok: Camera Obscura

Osm krátkých filmů ze soutěžní sekce CAMERA OBSCURA vás provede temnými zákoutími (nejen) našeho světa a ponurým podvědomím lidské mysli. V rozmanitém výběru se představí snímky propojující monstrózní a snové, nelidské a skutečné i temné a komické. Úvodní film Bedroom People posílá hlavní postavu na nepříjemný digitální výlet obsahem nalezeného USB disku. Voyeuristicky laděná intimní úvaha A Straight Story rozvíjí během cesty vlakem fabulace uvozené jedním ze snímků Davida Lynche. Styl slavného režiséra odráží i hororový Wailing Home, jenž připomene, že život se psím členem domácnosti není vždy plný radosti. V Lynchově duchu se ponese též film The First Few Moments of The First of January, který skrze digitální rozhraní odhalí snový svět protagonistky a její obavy z budoucnosti. Před apokalypsou varuje vizuálně vyladěný snímek Dry Water. Děsivý příběh čeká v detektivním thrilleru Cat & Mouse, kde se při střetnutí postaršího páru s nezvaným hostem naplno projeví, že největší monstrum v domě nepředstavují imaginární přízraky minulosti. U zvířecí tématiky zůstávají také poslední dva snímky – angažovaná dokumentární esej Pera Doesn't Know When His Wife Gave Birth, Let Alone A Hippo, upozorňující na necitlivé zacházení se zvířaty, a komediální objev letošního ročníku Below the Spleenicle oplývající růžovými kentaury a jinými kreaturami filozofujícími o lásce, společnosti a životě.

 

15:45             Debata: Reality-tv a covidový binge-watching (Irena Reifová, Elizaveta Nagibina, Šárka Gmiterková, Apolena Rychlíková, moderuje Jana Jedličková)

 

17:30             Herní historie: Úvod k mánii VR v 90. letech a konzoli Virtual Boy

 

18:00             5. soutěžní promítací blok: Audiovizuální eseje

Výběr audiovizuálních esejí, vzniklých pod vedením Jiřího Angera, spojuje zájem o hlubší pochopení kinematografie, stejně jako snaha o neobvyklý pohled. Eseje Laura Mulvey na prázdninách v Římě a Žena za socialismu představují feministický úhel pohledu: první pojednává o problematice male gaze, druhá o zdánlivě rovném přístupu minulého režimu k ženám a mužům. Téma nové optiky, kterou lze nahlížet historické okamžiky, představují Zpátky k troskám a Co s nimi. Úspěšné herecké kariéře Zendayi a fenoménu dětských hvězd se věnujeZen duše, o kulturní stopě jedné herečky němé éry pojednává Musidora. Materialitu filmu a jeho proměnu až na hranu destrukce experimentálně zkoumá esej Composting of Images/Images of Composting. O způsobu zobrazování objektu a jeho možné přitažlivosti a atraktivitě vypovídá Portrét ženy a Cítit dotek z dálky. Sekci nemilosrdně uzavírají Funny Games, které si neberou servítky a vydávají se až pod povrch naší fascinace lidským utrpením.

 

19:00             Nesoutěžní promítací blok: Far Out

V nesoutěžní sekci FAR OUT představujeme výběr těch nejbizarnějších, nejdivnějších, nebo snad nejnadčasovějších filmů, které nám letos tvůrci zaslali. První snímek Workshop sodhapal Charlie Chaplin versionpřináší indickou variaci na filmy Charlieho Chaplina. V následujícím filmu Bathroom Boy touží titulní hrdina alespoň na chvíli uniknout z vězení svého „taťky“. V psychedelickém hororu Narbhakshi řádí v ulicích temné síly a REMNANT (vOrg) přináší příběh opaskové spony drogového dealera. Flashback do doby pandemie poskytnou filmy SOLItudini, animák zobrazující lockdownové osamění, Abbracciami, v němž se protagonista musí vypořádat sám se sebou, a film The Apple-ing, který objasní, proč mámy vždy chtějí, abychom si do batůžku nezapomněli přibalit jablko. Filmovou přehlídku zakončíme roztomile bizarním snímkem The Sad Wizard, v němž se osamělý čaroděj pokusí pomocí magie získat zpátky svoji ztracenou lásku.

 

20:00             Vyhlášení cen, slavnostní zakončení festivalu

 

20:30             Kapela: StayJ

 

23:00             DJ Deleuze

 

Paralelní program

9. + 10. 9. Výstava: Skuliak Maniak a jeho svět Zbuling

10. 9. Herní historie: konzole Nintendo Virtual Boy

CIBULÁČEK - rodinné odpoledne v usedlosti Cibulka: 1. 9.

"Festival" zaměřený na děti, ale nejen na ně. Najdete nás v areálu usedlosti Cibulka. Celé odpoledne bude probíhat hudební i divadelní program. Večer se můžete těšit na letní kino ve východní zahradě usedlosti.
Pokud chcete prožít první školní den se svými dětmi aktivně, dorazte na Cibulku. Po celé odpoledne se budete moci účastnit ukázkových cvičebních lekcí, tvůrčích dílniček a dalšího zajímavého programu, o kterém Vás budeme průběžně informovat na stránkách události.
Občerstvení zajistí restaurace U Tenisu, Kino Kavalírka a další.
Dorazte k nám oslavit začátek školního roku, bude to stát za to! Začínáme ve 13:00, konec předpokládáme ve 22:00.
2. 8. 2022

Japonský týden a veganský POP-UP od 17. do 20. 8.

17.-20.8. se odehraje japonský týden u nás v kině

17.8. v 19h Tokio!
18.8. v 17h loutkové divadlo: O Honzovi Sanovi
18.8. v 19h Po bouři
19.8. v 19h Zloději

20.8. japonský veganský POP-UP na zahradě od Kláry z Foxy Rolls

Co bude k jídlu:
- uramaki s tofíčkovou, mrkev, okurka, pažitka
- krabí z jackfruitu, avokádo, okurka
- uzená mrkev, krémový sýr, avokádo, okurka
- korejský kimbap s kimchi, uzený tofu, nakládaná ředkev
- tuňák s avokádem, okurka
- lilek smažený v úhoří omáčce (taky vegan)
- avokádo
- okurka
- ředkev
K pití bude totálně unikátní kyseláč infuzovaný japonským čajem
Filmový program 20.8.:
14.00 Workshop Kláry z Foxy Rolls: vegan sushi
15.00 Můj soused Totoro (cz dabing)
19.00 Kluk ve světě příšer
2. 8. 2022

Narozeniny Oldřicha Nového se Šárkou Gmiterkovou

7.8. oslavíme 123. narozeniny Oldřicha Nového
19:00 Představení knihy ON od autorky Šárky Gmiterkové proběhne na narozeniny herce Oldřicha Nového.
20:00 Světáci
--- --- ---
Oldřich Nový je dodnes oslavovanou, všem generacím známou hvězdou z filmů pro pamětníky. Výpravná monografie představuje první pokus o uchopení Nového kariéry v celé její šíři, klenoucí se přes několik dekád. Oproti dosavadním publikacím nabízí odpovědi na dosud přehlížené otázky – jak Oldřich Nový fungoval v rámci několika kulturních průmyslů? Proč potřeboval socialistický režim Kristiana v montérkách a jak se na tomto politickém zadání podílel sám Oldřich Nový? Zasadil prvnímu milovníkovi fatální úder socialistický režim nebo jeho nevyhnutelné stárnutí? Na tyto a další otázky odpovídá kniha, která využívá dosud nezpracovaných archivních materiálů a českému prostředí zatím málo známou metodologii výzkumu hvězd a hvězdných systémů.
Šárka Gmiterková je odbornou asistentkou Ústavu filmu a audiovizuální kultury FFMU v Brně. Dlouhodobě se věnuje problematice filmového herectví, hvězdné slávy a celebrit a kostýmního výtvarnictví. Pravidelně publikuje v Iluminaci, A2 či Cinepuru a spolupracuje s Českým rozhlasem, Českou televizí a MFF Karlovy Vary.
Kniha bude na místě k prodeji.
--- --- ---
Světáci
Tři venkovští fasádníci pracují na obnově pražské zástavby. Aby pronikli do tajů nočního života metropole a nepůsobili jako naivní balíci, pořídí si slušné obleky a absolvují lekce společenské výchovy. V elegantním Diplomat Grillu se trojice seznámí se třemi elegantními kráskami. Netuší ovšem, že ty si – podobně jako oni – na lidi velkého světa jen hrají a že je považují za boháče, které by mohly oškubat… Jedna z nejlepších domácích komedií své doby je výsledkem spolupráce režiséra Zdeňka Podskalského a scenáristy Vratislava Blažka. Podíl na zajímavosti zdánlivě oddechového komentáře úpadku mravů v socialistické společnosti má i herecké obsazení.
Československo, 1969, 99 min., r. Z. Podskalský st.
+ Drink: Světácký aperitiv Oldřicha Nového
.
.
.
.
.
Akce proběhne v rámci Centra pro inovaci a kultivaci audiovizuálního prostředí. Podpořeno Fondy EHP a Norska.
28. 6. 2022

3x David Fincher

3x David Fincher

27. 7. od 19:00

PODIVUHODNÝ PŘÍPAD BENJAMINA BUTTONA
"Životu lze porozumět jen zpětně, ale musí se žít kupředu." Život Benjamina Buttona (Brad Pitt) byl podivuhodný už od samého začátku. Na konci 1. světové války, kdy se narodil, našli malého Benjamina na schodech manželé černé pleti a tvora, ne nepodobnému miminu, se ujali. Doktor konstatoval, že tahle zvláštní bytost velikosti novorozeněte je veskutečnosti osmdesátiletý stařec. Zatímco všichni očekávali, že Benjamin bude stárnout dál a nakonec zemře, on mládl. Okolo jeho sedmi let, se setkává s malou Daisy (Cate Blanchett), se kterou se spřátelí. Jak už to tak bývá, Daisy se stane jeho osudovou láskou, ke které se opakovaně a rád vrací v průběhu jeho dobrodružného života...
USA, 2008, 166 min., r. D. Fincher
... ... ... ... ...
28. 7. od 19:00

ZODIAC
Psychologický thriller, inspirovaný skutečnými událostmi, zachycuje období strachu a paranoie, které zachvátilo San Francisco poté, co zločinec přezdívaný Zodiac rozpoutal ve městě nepředvídatelné vražedné běsnění. Tento americký Jack Rozparovač rozeslal do místních novin řadu dopisů a šifrovaných zpráv. Dopadení Zodiaca se pro čtyři muže – karikaturistu Roberta Graysmithe (Jake Gyllenhaal), reportéra Paula Averyho (Robert Downey, Jr.) a policejní inspektory Davea Toschiho (Mark Ruffalo) a Billa Reynoldse (Anthony Edwards) – stalo posedlostí, která z nich udělala tvory naprosto nepodobné sobě samým. Jejich životy byly kvůli nekonečnému přívalu dalších a dalších stop zcela v troskách.
USA, 2007, 157 min., r. D. Fincher
... ... ... ... ...
29. 7. od 19:00

SEDM
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší.
USA, 1995, 127 min., r. D. Fincher
... ... ... ... ...
Filmy v originálním znění s českými titulky. Jednotlivé vstupné: 120 Kč, zvýhodněné na všechny 3 projekce: 200 Kč. Vstupné je součástí doprovodného programu diskuse + film.
3. 6. 2022

Devadesátkový divočák

Devadesátky pro divoké diváky - filmy, hry a divnosti...
Hned první VHSkový den má kořeny ještě v osmdesátkách, ale neoficiální distribuce pokračovala i začátkem devadesátek. Druhý den se posouvá do režie humoru, humoru tak suchého, že se u něj práší na diváky v sále. Třetí den je ve znamení drog, vražd, násilí a diskoték. Čtvrtý den si zahrajeme devadesátkové hry a konzole.
§§§§§
ČTVRTEK 16.6.
Pamatujete na starý VHSkový dabing? Německé znění s českým jednohlasným dabingem. Kvalita pofidérní. Zážitek stoprocentní.
18:00 Kickboxer /s Van Dammem/ = film
20:00 Predátor /s Arnoldem/ = film
§§§§§
PÁTEK 17.6.
Myslíte si, že víte, co je humor? Uvidíme, budou se smát pořadatelé nebo diváci?
17:00 Don Gio /kulturní horor/ = film
19:30 Luděk Staněk a Miloš Čermák dělají humor o době, kdy žili, nyní si na ní zkusí vzpomenout = Stand Up
20:45 Česká soda - půlmaraton (4h) = seriálový maraton
§§§§§
SOBOTA 18.6.
14:00 Dětský divočák = program pro děti a rodiny
14:00 Procházka s Pragulic po devadesátkové divoké Praze 5 = procházka
16:00 Diskuse s Josefem Marešem o podnikání a mrtvolách = diskuse
17:00 Fontána pro Zuzana 2 = film
19:00 Vernisáž zahrada = výstava
19:30 Nahota na prodej = film
21:45 DJ POKÉMON = disko
§§§§§
NEDĚLE 19.6.
PCčkář nebo PSkař, každý si přijde na své a pořádně prožene prsty v hustodémonsky krutopřísné pařbě. Nostalgie přímo do žíly!!!
17:00 Diskuse s Luborem Kopeckým o vývoji her na koleni a nekorektním humoru
18:30-23.59 LAN Pártyhárd
29. 4. 2022

8x Jarmusch

 

 

Jim Jarmusch od 1. do 3. 6. v Kině Kavalírka

Jim Jarmusch, rodák z Ohia, pomáhal konstituovat moderní podobu amerického nezávislého filmu, a už přes třicet let zůstává jeho nekorunovaným králem. Svou originalitou však toto teritorium dalece přesahuje. Svoje filmy nejen režíruje: podílí se na nich jako scénárista a někdy i střihač, producent či kameraman. Velký důraz klade Jarmusch také na hudební stránku svých filmů, kterou mu pomáhají vytvářet významné muzikantské individuality. Uvádíme kolekci osmi snímků, kterými se král amerického nezávislého filmu Jim Jarmusch etabloval do pozice jednoho z nejvýraznějších světových filmařů.

 

1. 6. 2022 - 16:30 Trvalá dovolená (USA 1980)

Trvalá dovolená je prvním celovečerním filmem Jima Jarmusche. Zachycuje dva a půl dne v životě Aloysiuse Parkera, mladého tuláka bez domova, školy a práce. Je zvyklý žít ve všelijakých podmínkách a s mnoha různými lidmi, z nichž většina utíká tak jako on před realitou všedních dnů a zaměstnání. Ve svých šestnácti letech Allie zažívá letmá setkání s dalšími outsidery, vždy v pohybu, vždy o krok napřed před čímkoliv, co ho právě pronásleduje.

 

1. 6. 2022 - 18:30 • Podivnější než ráj (USA/Německo 1984)

Poameričtěný emigrant Béla „Willie“ Molnár není na své kořeny nijak pyšný, proto nemá velkou radost, když ho navštíví jeho šestnáctiletá maďarská sestřenice. Časem však pochopí, že mají společného více, než si původně myslel. Minimalistický příběh několika aktérů a syrový černobílý obraz se v druhém snímku Jima Jarmusche ocitají ve službách sžíravé ironie, dotýkající se zaběhnutých představ o Americe jako zemi snů. V hlavních rolích kultovního snímku excelují Jarmuschův dvorní hudební skladatel a občasný herec John Lurie a Eszter Balintová.

 

1. 6. 2022 - 20:30 • Mimo zákon (USA/Německo 1986)

Hříčkou osudu se v louisianském vězení setkávají tři smolaři: nezaměstnaný diskžokej (Tom Waits), neúspěšný pasák (John Lurie) a tvrdohlavý italský turista (Roberto Benigni). Film Mimo zákon, který Jim Jarmusch popisuje jako „neo-beatnickou noirovou komedii“, je trochu noční můrou a trochu pohádkou. Vyniká skvělými hereckými výkony a nádhernými černobílými záběry kameramana Robbyho Müllera.

 

2. 6. 2022 - 16:30 • Tajuplný vlak (USA/Japonsko 1989)

Každá ze tří povídek Tajuplného vlaku má vlastní název a hlavní hrdiny. Čtvrtý film Jima Jarmusche je poctou italské a japonské kultuře v americkém stylu. Povídky Daleko od Jokohamy, Duch a Ztraceni ve vesmíru se dějově neprolínají, ačkoliv se odehrávají stejné noci a ve stejném městě a všechny vyvrcholí v tomtéž místě (zchátralém hotelu v Memphisu). Přestože jsou jejich příběhy nezávislé, humorně spolu komunikují, jak se v průběhu filmu postupně ukazuje.

 

2. 6. 2022 - 19:00 • Noc na Zemi (Francie/Německo/USA/Velká Británie/Japonsko 1991)

Film Noc na zemi sestává z pěti komediálních příběhů, které se odehrávají paralelně na různých kontinentech a v různých časových zónách i jazycích. Každá povídka se zaměřuje na krátký vztah, který se rozvíjí mezi řidiči a pasažéry vozů taxi, zatímco projíždějí nočními ulicemi a sdílejí interiér automobilu na cestě z bodu A do bodu B. Děj začíná za soumraku v Los Angeles a přes noční New York, Paříž a Řím pokračuje až do Helsinek, kde s koncem posledního příběhu znovu vychází slunce a zimní noc je střídána denním světlem.

 

2. 6. 2022 - 21:30 • Mrtvý muž (USA/Německo/Japonsko 1995)

Existenciální psychedelický western Jima Jarmusche Mrtvý muž sleduje homérské putování mladého muže napříč americkým západem devatenáctého století. Těžce zraněný a bloudící William Blake (Johnny Depp) potká odvrženého indiána jménem Nikdo (Gary Farmer). Navzdory Blakeově přirozené povaze jej okolnosti přetváří v pronásledovaného psance, zabijáka a člověka, kterému život pomalu protéká mezi prsty. V dalších rolích excelují Gabriel Byrne, Iggy Pop, John Hurt nebo Robert Mitchum. Autorem legendárního soundtracku je Neil Young.

 

3. 6. 2022 - 18:30 • Kafe a cigára (USA/2003)

V každém z jedenácti černobílých minipříběhů, které Jim Jarmusch točil postupně již od roku 1986, diskutují jejich protagonisté nad šálkem kávy a za vydatného pokuřování cigaret o těch nejroztodivnějších tématech. Například o Paříži dvacátých let, používání nikotinu jako prostředku na hubení hmyzu či kofeinových nanucích. Zábavné epizody těží z lenivé kavárenské atmosféry a brilantně napsaných dialogů se zálibou v bizarnosti. V roce 2003 z nich Jarmusch poskládal celovečerní film, v němž se setkávají výrazné umělecké osobnosti: Tom Waits a Iggy Pop, Bill Murray, GZA a RZA, Jack a Meg Whiteovi, Steve Buscemi, Alfred Molina, Bill Murray, Cate Blanchet a další.

 

3. 6. 2022 - 20:30 • Paterson (USA 2016)

Paterson (Adam Driver) je řidič autobusu ve stejnojmenném městečku Paterson. Každý Patersonův den je zdánlivě stejný jako ten předešlý: projíždí trasou své linky, pozoruje město ubíhající před čelním sklem a poslouchá úryvky konverzací. Píše básně do notýsku, jde na procházku se psem, zastaví se v baru vždy jen na jedno pivo a přichází domů za svou ženou Laurou (Golshifteh Farahani). Život Laury je pravým opakem – všev něm se neustále mění a každý den přináší nové sny a nápady. Paterson a Laura se vzájemně milují a podporují: on jí pomáhá realizovat nejnovější plány, ona obdivuje jeho básnické nadání. Film je příběhem vítězství a porážek všedního dne a krásy, která se skrývá i v těch nejmenších detailech.

 

 

25. 4. 2022

Zahrada Kina Kavalírka vyhlašuje první Open Call

Jsme Kino Kavalírka, neziskový prostor na Praze 5, který přináší do pražské kino scény unikátní nedistribuční nabídku a stává se jedním z centrem filmové výchovy a propojuje film s dalšími druhy audiovizuálního umění. Mimo promítání filmů pořádáme doprovodné programy ve formě workshopů, dílen a diskusí. Doplňujícím provozem kina je naše zahrada s venkovním barem a komunitním přesahem. Její potenciál výstavního prostoru o ploše 500 m² bychom rádi využili a vytvořili tak nový venkovní výstavní prostor kde se může vyskytovat umění. 

Zahrada Kina Kavalírka artspace

Playgroud. Experiment. – Hesla venkovního výstavního prostoru, kde si umění žije svým životem. Výstavní program je zaměřen především na prezentaci současné české scény umělců a hostující zahraniční projekty. Přijímáme všechny formy umění nehledě na žánr a dáváme co nejsvobodnější možnost tvořit. I přesto, že je prostor experimentálním hřištěm, vždy je zásadní dialog mezi umělcem a kurátorem.

 

Poskytneme:

  • Asistenci s instalací
  • Přípravu vernisáže včetně její fotodokumentace
  • Propagaci výstavy (sociální sítě)
  • Příspěvek 5 000 Kč na celou výstavu
  • Materiály, které mohou být využity v rámci výstavy

Požadavky pro výstavní projekt:

  • Bezúdržbovost

Dispozice Zahrady Kina Kavalírka:

Obsah přihlášky:

  • Krátká anotace projektu s konkrétní ukázkou, případně vizualizací
  • Portfolio
  • Stručné CV
  • Kontakt (telefon, e-mail)

Přihlášky zasílejte na e-mail sara@krutonfilm.cz.

Jako předmět uveďte: OPEN CALL 2022 Zahrada Kina Kavalírka artspace

 

Termín uzávěrky: 6. 6. 2022

Prohlídky zahrady: 2. 5., 6. 5. a 9. 5. 2022 – třeba předem je domluvit.

Plzeňská 210, 150 00 Praha 5

 

 

1. 5. 2022

ELBE DOCK se blíží a ptá se: Quo Vadis?

Mezinárodní filmový festival ELBE DOCK je soutěžní přehlídkou studentů filmových škol, debutů a druhých snímků filmařů ze Střední Evropy. Vlajková cena festivalu ELBE DOCK AWARD je udělována v kategorii krátkometrážních filmů (hraných, experimentálních, animovaných a

dokumentárních). S festivalem je úzce spojena již 16. Cena Pavla Kouteckého a bude stejně jako doposud i tentokrát udělena nejlepšímu českému dokumentárnímu prvnímu či druhému filmu tvůrce, a to jak v celovečerní, tak krátkometrážní sekci. Soutěžní program doplní nesoutěžní výběr nejlepších filmů z norského Tromsa, švédského Göteborgu a německého Berlína zvaný Semaine de la critique počesku. Festival je výjimečný ve svém doprovodném programu, který se soustředí na možnosti vyzkoušet, přemýšlet a hrát si s filmem a audiovizuálním uměním pro všechny věkové kategorie.

 

Festival proběhne od 12. do 22. května 2022 v Česku a Německu.

 

Právě propojení české a německé kultury a podpora středoevropského dialogu v oblasti audiovizuální tvorby je jedním z hlavních cílů festivalu. Zasazení ELBE DOCKu do německého Saska, českého Ústeckého kraje a Prahy má za účel podněcovat rozvoj kulturní infrastruktury a  filmového publika v pohraniční průmyslové oblasti, která byla v tomto směru dlouho zanedbávána. Partnerství s Německem pak do festivalu vnáší další rozměr mezinárodní spolupráce, která má potenciál vzájemně inspirovat kulturní dění v obou regionech v dlouhodobém horizontu.

 

 

V Praze se program odehraje od 12. do 15. května: v Kině Kavalírka proběhne předpremiérové uvedení Ceny Pavla Kouteckého, studentský program zaměřený na propagaci filmů a videoher, večer trailerů, české premiéry filmů ze světových festivalů a setkání Zuzany Fuksové a Ivany Veselkové z pořadu Buchty Radia Wave s dokumentaristou Vítem Klusákem.

 

V Ústí nad Labem bude program probíhat od 18. do 21. května v Bunkru (protiatomový kryt z 60. let, který bude po dobu ELBE DOCKu speciálně otevřen pro festivalové návštěvníky a veřejnost), ve kterém uvedeme všechny filmy Ceny Pavla Kouteckého, předávání této ceny a česko-německou výstavu zaměřenou na téma Kam to celé Ústí?. Ve Veřejném sále Hraničář uvedeme především české premiéry ze světových festivalů a nominované filmy na Cenu ELBE DOCK.

 

V Drážďanech zakotví festival od 20. do 21. května v kulturním a uměleckém prostoru GEH8. Promítneme zde oceněné filmy Ceny Pavla Kouteckého, oceněné české kraťasy Českého lva, všechny soutěžní filmy Ceny ELBE DOCK, výběr nejlepších filmů ze světových festivalů alias Semaine de la critique počesku. Dále zde proběhne diskuse o budoucnosti Ústeckého kraje a Saska, o budoucnosti audiovizuální výchovy a téma budoucnosti doplní i česko-německá výstava, Industry networking, prohlídky města, projekce soutěžních filmů a hudební vystoupení Jakuba Königa (jinak vystupujícího pod pseudonymem Kittchen).

 

Jednotlivé vstupné: 125 Kč

Cena akreditace na všechny festivalové akce je volitelná: 275/ 375/ 500 Kč.